دبیر عصرانه داستان‌نویسان رضوی گفت: شعر عاشورایی بعد از انقلاب اسلامی گسترش پیدا کرده، ادبیات عاشورایی با حماسه دفاع مقدس و انقلاب آمیخته شده و گونه جدیدی از شعر عاشورایی پدیدآمده است.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه‌ساز گسترش شعر عاشورایی

صد و بیست و سومین نشست «عصرانه داستان‌نویسان رضوی» به دبیری سید علیرضا مهرداد نویسنده و کارشناس حوزه کتاب و با حضور دکتر مهدی سیم ریز مدیر تولید انتشارات به نشر و جمعی از نوقلمان در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به نشر برگزار شد.
در این نشست مدیر تولید انتشارات به نشر، کتاب‌های خوب با محتوای فرهنگ حسینی و عاشورایی برای بهره‌مندی از مطالب موثق و معتبر در نگارش آثار ادبی دینی را معرفی و بر اهمیت و لزوم مطالعه برای نویسندگان تأکید کرد، خوانش داستان‌های عاشورایی توسط پرنیان هاشمی، خانم نیک صفت و... از اعضای عصرانه داستان‌نویسان رضوی هم از دیگر برنامه‌های این نشست بود.
دبیر عصرانه داستان‌نویسان رضوی در این نشست با بیان اهمیت شعر و داستان عاشورایی گفت: دوازده بند محتشم از مشهورترین شعرهای فارسی در سوگ امام حسین (ع) و واقعه کربلا است که توسط محتشم کاشانی در زمان صفویه سروده شده است، این ترکیب‌بند با اقبال مردمی مواجه شده است و در برخی از استان‌ها هم زمان با آغاز ماه محرم مراسم محتشم خوانی برپا می‌کنند، هم چنین این ابیات ترکیب‌بند بر کتیبه‌های پارچه‌ای نوشته و در ایام سوگواری محرم در حسینیه‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود.
سید علیرضا مهرداد با اشاره به ماجرای خواب مقبل کاشانی و مرثیه‌خوانی مقبل و محتشم در حضور پیامبران در مرقد مطهر آقا امام حسین (ع)، گفت: یکی دیگر از دلایل اقبال به ترکیب‌بند محتشم کاشانی این است این شعر مورد اقبال و تأیید حضرات معصومین (ع) قرار گرفته و رتبه معنوی دارد.
وی یکی از دلایل اقبال از این ترکیب‌بند را روح حماسی آن عنوان کرد و افزود: هم چنین این شعر از نظر ادبی و صور خیال بسیار غنی است و دارای تصویرسازی‌های زیبایی است که هر کدام می‌تواند منشأ یک تابلوی نقاشی باشد، این ترکیب‌بند از سر اخلاص در رثای سید و سالار شهیدان (ع) و شهدای کربلا سروده شده است و یک شعر حماسی محسوب می‌شود که محتشم در آن از گریه و عجز از معصومین (ع) سخن نمی‌گوید؛ بلکه با به‌کاربردن واژگانی درست، مقام و منزلت سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا را بالا می‌برد.
مهرداد ادامه داد: به پیروی از محتشم کاشانی نیز دیگران نیز ترکیب‌بند سرایی کردند که می‌توان به کارهای فاخر و ارزشمندی سروش اصفهانی، امیر فیروزکوهی، حجت‌الاسلام نیر، حزین لاهیجی، علیرضا قزوه، موسوی گرمارودی، مؤید، غفورزاده، علیرضا برقعی و... اشاره کرد.
 وی در پایان با اعلام این خبر که جلد دوم «عصرانه داستان‌نویسان رضوی» در حال آماده‌سازی مراحل چاپ است، از داستان‌نویسان رضوی خواست که داستان‌های خود را با موضوع رضوی به انتشارات به نشر، ارسال کنند.
گفتنی است: عصرانه داستان‌نویسان رضوی به دبیری سید علیرضا مهرداد و کارشناس کتاب و منتقد ادبی هر دو هفته یکبار روزهای سه‌شنبه در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به نشر واقع در خیابان امام خمینی (ره) روبه‌روی باغ ملی برگزار می‌شود و افرادی که علاقه دارند در جمع داستان‌نویسان به نشر حضور داشته باشند، می‌توانند برای هماهنگی و ثبت‌نام به ۰۹۰۲۷۶۵۲۰۰۸ پیام دهند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.